Vánoce jsou tím svátkem, po kterém se často stává, že lidé mají doma dárky, které si nepřáli, vůbec se jim nehodí nebo třeba už přesně stejnou věc mají. Stejně tak se mohou sejít dva úplně stejné dárky. Nastat může i situace, kdy dostanete oblečení, které ovšem nemůžete nosit z důvodu podceněné nebo naopak přeceněné velikosti. Narazit můžete i na vadné zboží. V takovém případě se dá uvažovat o tom, že se dárek vrátí zpátky tam, odkud byl pořízen.
Každé nákupní místo je různé a reklamuje se v něm zboží jinak. Jako první se zaměříme na kamenné obchody. Nejproblémovější bude vracení zboží, které je sice v naprostém pořádku, nicméně vy ho z nějakého důvodu potřebujete vrátit. Problém vězí v tom, že kamenný obchod nemá povinnost nechat si vrátit nepoškozené zboží, jelikož se dá předpokládat, že si ho zákazník měl šanci dostatečně prohlédnout ještě před nákupem a mohl se rozhodnout přesně podle toho, co mohl vidět. Kamenný obchod ani nemá povinnost vyměňovat zboží za jiné, které by bylo v odpovídající velikosti.
Některé řetězce s módním oblečením však výměnu umožňují v případě, že se zákazník vrátí nejpozději do třiceti dnů od nákupu s nepoškozeným zbožím i s visačkou a účtenkou. Možností je vyměnění zboží za jinou věc, nebo navrácení peněz. V takovém případě nezáleží na tom, jestli věc vrací obdarovaný, nebo ten, kdo dárek pořizoval, nicméně musí mít s sebou doklad o nákupu. Speciálně před vánočními svátky se mnozí prodejci snaží nalákat více zákazníků na prodlouženou dobu, během které se dá nepoškozené a nepoužité zboží vrátit. I přes prodlouženou dobu k navrácení bude nejlepší vrátit nevhodný dárek hned po vánočních svátcích.
Druhou kategorii tvoří internetové obchody. V e-shopech se vracení zboží jeví jako mnohem jednodušší, jelikož internetové obchody musí nepoškozenou věc vzít zpět do dvou týdnů od jejího převzetí. To platí i v případě, že byla věc objednána přes internet, ale vyzvednuta osobně. A nezáleží také na tom, jestli byl předmět vyzvednut v odběrném místě pro více e-shopů, nebo v jeho kamenné prodejně, pokud takovou má. Nejdůležitější zde je, jestli byla smlouva uzavřena přes internet. Jestli byl dárek koupen krátce před Vánoci, pak máte relativně dobrou možnost lhůtu stihnout, ale musíte si počínat co možná nejrychleji. Pokud byste si vzpomněli snad až po vánočních prázdninách, tak budete mít smůlu.
Nezáleží vůbec na tom, jestli má obchod zavřeno či ne. Žádná okolnost nemůže upřít zákazníkovi jeho právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě do čtrnácti dnů od převzetí zboží. Jakmile budete posílat zboží zpátky e-shopu, musíte si sami uhradit i poštovné. Kdyby snad internetový obchod ve svých podmínkách neměl informaci o možnosti poslat zboží zpátky do čtrnácti dnů bez udání důvodů, pak máte nárok na jeho vrácení po dobu tří měsíců. Zboží ovšem musí být nepoužité. Opět nezáleží na tom, kdo výrobek vrací, ale musí k výrobku mít všechny důležité doklady - třeba internetovou fakturu. Jestliže však bude věc zjevně používaná, může prodejce snížit vracenou částku. Třeba rozbalené DVD prodejce zpět určitě nevezme.
Zatím jsme řešili pouze případy, kdy vracíte zboží v pořádku. Ale co v případě, že je vánoční dárek nějakým způsobem poškozený? Reklamace v kamenném i internetovém obchodě v takovém případě probíhá podle podobných pravidel. Nemusíte mít originální balení a v případě, že jste platili kartou, nemusíte mít ani účtenku.
Transakce platební kartou se dají jednoduše dohledat a můžete přijít i s výpisem z banky, který proběhnutou platbu dosvědčí. Podle zákona dokonce postačí, když v kamenném obchodě reklamujete zboží a máte s sebou svědka, jenž zboží kupoval s vámi. S účtenkou pak může reklamovat zboží i ten, kdo dárek obdržel. U internetových obchodů by přesný postup reklamace měl být popsán na webových stránkách. V těchto případech platí klasická dvouletá záruční lhůta. Obchodník má ze zákona třicet dní na vyřízení reklamace. V případě reklamace věci z kamenného obchodu se vyplatí podívat se, jestli se nedá reklamovat v bližším místě, pokud byste to měli k místu koupení daleko.