V současné době se stále více prosazuje nakupování na internetu. V podstatě se dá prohlásit, že nakupování na internetu už patří k běžným možnostem nákupu. Mezi nabídkami jednotlivých prodejců se dá poměrně jednoduše zorientovat a existují různé servery, kde se dají ceny porovnávat. Stejně tak je možné si online zjistit kvalitu prodejce a pokud by se nejednalo o dobře hodnocený e-shop, tak si může nakupující sám zvážit, jestli chce v daném obchodě provést nákup. Za nakupované zboží je samozřejmě zapotřebí zaplatit. Víte však, jaké jsou v současnosti možnosti platby na internetu?
Na nakupování po internetu se dá zvyknout poměrně jednoduše, ale o něco horší je to s moderními způsoby, jak se dá platit na internetu. Na obou stranách, tedy u zákazníků i u obchodníků, se dá narazit na značnou opatrnost a také konzervativnost. Ale už i v naší kotlině se začíná lepšit situace a moderní platební metody se pořád více derou dopředu. Ještě v nedávné době u nás převládala jako platební metoda takřka výlučně dobírka. Z posledních výzkumů však vyplynulo, že dobírka pomalu začíná ustupovat použití kreditních karet.
V roce 2010 bylo placeno platebními kartami přibližně osm procent obchodů, zatímco v roce 2012 už počet těchto obchodů stoupnul na více než dvacet procent, což je poměrně slušný skok za pouhé dva roky. Svoji roli zde jistě sehrála mnohem větší důvěra kupujících k ověřeným internetovým obchodům. Zkušenosti zde naznačují, že jestliže byli zákazníci napoprvé s e-shopem spokojeni, pak se do nich vrací a nebojí se tu už platit kartou, ani jim sdělovat svá citlivá data.
Velice důležitým faktorem je také to, jaké platební metody vlastně vůbec nabízí prodejce. Pro každého prodejce bývá nejvýhodnější platba dopředu na účet a dodání již zaplaceného zboží, protože má jistotu, že své peníze dostane. Celá řada menších prodejců moderní platební systémy, mezi něž patří platba bankovní kartou, za pomoci tzv. internetové peněženky apod., vůbec nenabízí a umožňuje platit jenom za pomoci dobírky, nebo převodem na účet. Tomu také nahrává veliký počet obchodů, které u nás fungují. Ve většině případů se jedná o poměrně malé obchodníky, kteří nevykazují takový obrat, aby se jim moderní platební metody vyplatily. Ale i nejznámější mezinárodní internetové prodejní místo eBay umožňuje svým zákazníkům platbu pouze za pomoci jediného nástroje, kterým je mikroplatba PayPal.
Z dlouhodobého hlediska se jako nejvyužívanější metody jeví dobírka, která je ovšem oboustranně nepružná a pro kupujícího představuje hlavně další zbytečný náklad v podobě přirážky za dobírku k ceně zboží. Ještě ke všemu jde České poště za dobírku zaplatit jenom hotovými penězi, protože Česká pošta akceptuje pouze jedinou platební kartu, kterou vydává Poštovní spořitelna. Obdobně nepružnou metodu představuje také převod z jednoho účtu na druhý. V takovém případě se většinou musí vyčkat, než banka převede peníze, což může trvat klidně i tři dny. Postupem času se zvyšuje podíl elektronických plateb oproti dřívější dobírce. Dobírka má mírně klesající trend.
Jestliže obchodník realizuje větší obraty, může se zajímat také o několik různých platebních metod. Rozhodně jako moudré se zdá řešení, kdy si na stránky nainstaluje tzv. platební tlačítko. To totiž mohou využívat úplně všichni, kdo jinak ke svému účtu přistupují za pomoci internetbankingu a disponují tedy příslušnými přihlašovacími údaji. Po přihlášení k účtu se dá platba poměrně jednoduše odsouhlasit a odeslat. Převod peněz v tomto případě však trvá úplně stejnou dobu jako v případě obyčejného převodu z jednoho účtu na druhý. Tlačítka tedy jenom usnadňují nakupování, jelikož se nemusí ručně zadávat žádné číslo účtu příjemce, variabilní symbol, nebo částka. Z pochopitelných důvodů se jedná o zabezpečenou metodu, již obchodníkovi zpřístupňuje daná banka a musí se za ní hradit příslušné poplatky.
Velké poplatky hradí samozřejmě obchodník i za příjem platby z kreditní karty. Banky bohužel nenabízí obchodníkům žádné speciální programy pro akceptování občasných plateb, tudíž tuto metodu platby umožňují pouze ti větší obchodníci. Platební systémy typu PayPal se hodí spíše pro menší obchodníky, protože zde se všechny hradí z každého uskutečněného nákupu, kdy se strhne pouze určitá suma. Pro využívání je nutné mít u konkrétní společnosti aktivovaný účet. Musí tak být jak u prodejce, tak v případě zákazníka. Zákazník si dopředu na svůj účet vloží dostatečnou sumu v hotovosti a může účet využívat pro placení za zboží či služby přes internet.
V poslední době se také můžeme poměrně často setkat s tím, že internetové obchody provozují vlastní výdejny zboží, kde si může zákazník jednoduše zboží odebrat a zaplatit buď dopředu, nebo na místě za pomoci hotovosti či karty. V případě menších internetových obchodů, které nemají dostatečné zázemí pro provozování vlastních výdejen, tak se využívají hromadná odběrná místa. Tato hromadná odběrná místa může využívat hned několik e-shopů naráz. Tento typ odběru v posledních letech nabírá na popularitě.